torsdag 9 oktober 2008

Synkronicitet och intuition

Det är nu några år sedan jag läste på Linköping Universitet. Jag har sedan dess inte fått några utskick därifrån. Igår blev jag därför förvånad när jag i brevlådan hittade deras tidskrift. När man studerar eller jobbar där får man magasinet kontinuerlig. Men, det var som sagt ett tag sen.

Jag skrattade högt när jag såg vad numret innehöll. Det fick mig verkligen att tänka på synkronicitet. Det här konstiga ordet kan översättas med slumpmässiga, meningsfulla sammanträffanden. Jag har sagt att jag ska skriva mer om det sen, och det står jag fast vid. Jag har fortfarande ett par böcker till i ämnet som ska läsas.
Lite kort kan ändå synkronicitet beskrivas som när något meningsfull, som ligger inom ramen för den kunskap man just då behöver få, plötsligt dyker upp och bekräftar att man är på rätt (eller fel) väg. Men vad stod det då i den lilla tidningen?

De första artiklarna tar upp kost och motion. Sammantaget kan man säga att forskning visar att kostrekommendationer, som att vi ska äta mer fettsnålt, leder till övervikt. Man har sett samband som att när nyckelhålsmärkningen kom 1989 så gick statistiken över övervikten ett ordentligt ryck uppåt.
Man tar också upp livsstilsperspektivet. Att mat har blivit en socialgruppsmarkör. För att uttrycka det enkelt kan man säga att peta i salladen är ett sorts uttryck för "finare" socialgrupp. Men till sist kommer det att leda till övervikt.
Enligt forskarna ska vi inte akta oss för fett. Däremot är det bra att minska kolhydraterna. Det är det enda näringsämne kroppen inte behöver. Mindre läsk och godis t.ex.

Nästa artikel lyser med rubriken "Byt jobb-må bättre". Här har en professor vid namn Kerstin Ekberg lett en stor arbetslivsstudie. Hon säger att byta jobb kan vara en källa till hälsa. Hon menar också att samhällssystemen borde aktivt stötta en större rörlighet på arbetsmarknaden. Det som gör att vi trivs på jobbet har ändrats från fysiska till organisatoriska och psykosociala faktorer.
Grundläggande för att man ska trivas på arbetet är att vi känner oss viktiga, behövda och uppskattade. Det är grundläggande mänskliga behov. Men också lärande och utveckling placeras som mycket viktiga faktorer. Vi behöver känna att vi går vidare, att vi vidgar vår kunskap och kompetens. Därför är det ytterst viktigt hur ledarskapet utformas. Det ska understödja medarbetarnas behov (och inte tvärt om!). Och organisationen ska vara uppbyggd så de stödjer en utveckling i den riktningen.

Inte konstigt att jag upplever synkronicitet. Jag har under ett år försökt argumentera för att vi inte kan ha en chef som bara är där för sin egen skull. Som inte ens bryr sig om att ta reda på hur organisationen fungerar, utan ger order för att (de gånger han råkade vara på jobbet) visa vem som bestämde.

Tredje artikeln jag mötte var "Intuition går att bevisa". Jaa, ni kan ju förstå att vid det här laget trodde jag knappt mina ögon. Tre saker jag pratat (och bloggat) mycket om på senaste tiden fanns plötsligt i tryck framför mig!
Om intuition säger man att neuroforskare har visat att den mänskliga hjärnan har dubbla system för att ta emot och analysera sinnesintryck. Ett medvetet och ett omedvetet. Utifrån de lagrade sinnesintrycken bedömer vi omedvetet aktuella situationer och kan förutsäga utfallet. Den samlade tysta kunskapen vi lagrat aktiveras utan vår medvetna aktivitet.
I artikeln sägs också att systemet är så viktigt att man nu vet att vi aldrig kan läsa eller räkna oss till vilka kunskaper och förmågor som behövs i arbetslivet.

Det här innebär ju att desto brokigare och innehållsrikare liv du levt, desto mer har det intuitiva vetandet att hämta ur. Det leder ju naturligtvis också till att inom det här området blir fler levnadsår en fördel.

Ja, som du förstår var det en riktig frossa i synkronicitet för mig igår. Jag fick slumpmässigt möta precis det jag behövde vid precis rätt tillfälle.

Imorgon kommer jag att ge dig nästa tips på hur du kan jobba med att aktivera medvetenheten om intuitionen.
Idag skickar jag positiv energi till dig!

3 kommentarer:

Stefan sa...

Så sant , jag har också märkt att när jag släpper taget händer allt fint och det är väl det som är universums lag , att kärleken till dig själv öppnar alla dörrar till det förunderliga förutsagda , det som sker här sker på ett annat ställe också.........mums på livet de e härligt.
s :-)

livsstigen sa...

Visst, det gäller att inte trycka fram allt med logiken. Den räcker bara en bit.
Have a nice!

PiLi sa...

Haha! Känner igen det.. Och visst är det häftigt, att när man minst anar det, men mag-känslan pockar på... vilket man ibland då vill förtränga, SÅ KOMMER SVARET OCH BEKRÄFTELSEN PÅ ATT MAN KÄNDE HELT RÄTT!!! Wooaw, säger jag bara... Fortsätt Ann, jag är jätteimpad o glad för din skull! Egotrippade chefer har vi fått nog av!
Kram fr ho som längtar norrut:)