torsdag 2 oktober 2008

Livet på landet


Det här är den syn som möter oss varje gång vi öppnar ytterdörren. Till och med denna gråmulna och regniga morgon är det fantastiskt som du ser! Ljudet, som bildar bakgrund till alla våra aktiviteter, är ljuvligt.

Att bo på landet är verkligen skönt. Här kan vi känna oss i kontakt med jorden och se Vintergatan. Vår torp fann vi när vi var ute och åkte en fin helgdag. Vi svängde upp en liten skogsväg och där låg det. Med blommande ängar, härliga fullvuxna träd och porlande vattnet.


Lite nedanför vattenfallet har rester från vattnets framfart byggt en liten ö. Den är kanske 30 kvadratmeter, och vattnet rinner på båda sidorna. Där har vi skapat en liten eldplats, så vi kan sitta och titta på vattnet, elda lite och må gott. På ön reser sig några stolta aspar, som silar solljuset och skickar ner magiska nät av energi.

Så lever vi alltså. Men om vi vill härifrån så har vi en femton minuters resa till flygplatsen. Vi kan alltså snabbt komma vart vi vill. Jag tycker att det är bättre att bo på landet och kanske åka till New York då och då, än att bo i New York och resa ut på landet på semester. Men det är min syn på livskvalitet.

Det vore ändå kul om fler insåg vilka fina ställen som står här redo att börja bebos. Ställen, som med stadsbors sätt att se det, inte kostar någonting. Dessutom kan man ju leva mycket billigare här. Inte minst för att man inser värdet av de gratis nöjen som finns inpå knuten.

I spåren av den omvandling av ekonomi och fördelning som vi står inför, så är jag övertygad om att landsbygden kommer att bli alltmer attraktiv. Arbetsmarknaden kommer att förändras, konsumtionen minska, och då blir det mer spännande att tänka sig att leva här.

Har du tänkt på att städer runt hela världen står upplysta hela dygnet. Affärer och gator drar mängder av energi. Det går inte att ha det på något annat sätt om människor ska kunna röra sig tryggt. Inbrott och skadegörelse skulle kanske också öka markant om man sparade energi genom att släcka ner.

Här gör den mörka omgivningen att man ser stjärnhimlen klart. Inga ljusföroreningar finns. Vill man promenera på kvällstid, så är det pannlampan som gäller. Det är rätt mysigt faktiskt. Det visar att årstiderna kommer och går. För naturligvis är det en stor glädje när man på våren kan lämna lampan hemma. När ljuset har återvänt.

Nu ska jag förbereda vår tripp till Skellefteå. Äntligen ska vi få träffa, Ponus, Anna och Oskar! Svärmor var just här och kollade läget. Hon är snäll och bor här medan vi är borta. Våra hundar behöver ju skötsel och sällskap.
Vi får se om jag hinner skriva nåt i helgen. Det beror alldeles på vad som händer. Om inte annat hörs vi nästa vecka. Då tänker jag starta en liten minikurs i hur du kan aktivera din intuition.

And if you can´t be with the one you love, love the one you´r with!!

2 kommentarer:

PiLi sa...

Jaa, du Ann...
Ni bor allt på en av de vackraste ställen jag har sett.. Med närheten till all tänkbar natur runt knuten och allt vatten i olika former..
Ser vattenfallet framför mig och sen den lilla ön där jag kunde ha stannat i timmar och filosoferat..
Önskar er en skön helg i Skellefteå
och förmodar det blir "sniff-o-gull" med barnbarnet och lite gitarrspel oxå..:) Här sniff-gullas det med hundvalparna..
Kram till er båda, Lisen!

Unknown sa...

Hej! Har inte läst läst din blogg på ett tag förrän jag fick lite tid över inatt. Och jag längtar när jag jag läser dina inlägg. Längtar till naturen, den rena luften och tystnaden norrut. Framförallt på morgnarna när jag går mina morgonpromenader. Tror inte jag skulle klara av att bo där nu, har inte den ron i kroppen men saknar ändå just detta. Att gå ut en promenad och se samt känna naturens skönhet. Nu ska jag gå och sova och hoppas på att drömma om just det. Önskar dig en riktigt god helg med mycket mys. Kram!