tisdag 30 september 2008

Självuppfyllande profetior

Vilken vacker värld vi lever i! Allt mer inser jag att det är svårt att hitta saker som ens är i närheten att ge den lyckokänsla som naturen själv bidrar med bara genom att vara.
Nu bekymras jag givetvis av hur länge moder jord orkar. Idag hörde jag att SLU (Statens Lantbruks Universitet) upptäckt att jorden alltmer utarmas på viktiga mineraler. Halten har sjunkit till en nivå när inte djuren längre får i sig de livsviktiga halterna.

Ett alltför hårdfört snabbodlande suger ut jorden. Det är ju ett av skälen till att vi bör handla ekologiskt. De bönder och odlare som tänker långiktigt, och odlar utan konstgödning eller giftiga bekämpningsmedel, gör en stor insats för vår framtid. Därför bör vi också handla mer av de produkterna. Kanske tittar du i börsen och tycker att det är för dyrt. Men, vi får komma ihåg att de grödor som vuxit långsamt, i god jord, innehåller mycket mer näringsämnen. Det innebär att vi inte behöver äta lika mycket för att nå dagsbehovet.

Kanske har vi glömt att lyssna på kroppen. Det finns de som säger att det är inprogrammerat i kroppen vilken vikt vi ska ha. Men när vi nu använder ätandet i så många andra syften än att stilla hungern, tappar vi kontakten med "det inbyggda vetandet". Många kan idag inte skilja på om de är hungriga eller t.ex. oroliga. De väljer ätandet som botemedel mot båda signalerna. Det här beteendet kan nog leda till att vi glömmer andra sätt att hantera tillvaron. Långa promenader för att stilla oron, lugnt stillasittande vid en eld för att tänka efter eller stimulerande samtal för att glädjas är bra alternativ.

Nu i den pågående bankkrisens spår kan det vara läge att fundera på självuppfyllande profetior. Det kapitalistiska systemet är det som främst lyft fram effekten av detta. Det betyder att om ekonomiska experter uttalar en förväntan om att ekonomin är på nedåtgående, så låter inte effekten vänta på sig. Och givetvis tvärtom. Varför skulle det bara gälla ekonomin? Om vi ständigt får höra att människor blir allt sjukare, fler unga mår dåligt, växthuseffekten kommer att fortskrida m.m. kommer vi kanske att leva upp till det. Jag har tyvärr inte kunnat hitta några studier som berättar hur processen "självuppfyllande profetior" går till. Men jag kan tänka mig att om jag exempelvis får veta att miljön hela tiden försämras, då kapitulerar jag och struntar i hur jag lever. Jag kan ju ändå inte påverka.

Så nu borde vi istället formulera positiva visioner som ger oss den framtid vi vill ha. Nu skulle jag vilja inbjuda dig att helt fritt formulera en positiv framtidsbild här. Skriv i kommentarerna och önska dig den framtid du vill ha! Du kan vara helt anonym om du vill. Inte heller jag kan se vilka som skickar anonyma kommentarer. Så om du vill vara med utan att helt kliva fram med namn så är det helt OK.

Här kommer min profetia:
Allt tyder på att människan blir lyckligare! Medvetenheten om att det enklare livet ger större mening har ökat. Sedan man började leva mer i glädje och generositet har fler på planeten fått tillgång till resurserna. Sedan det materiella konsumerandet försvann som livsstil har människan förändras. Idag ökar vi vår medvetenhet om vad vi vill få ut av vår livstid. När vi nu gör gemensam sak av detta, så ändras också villkoren för att leva.

Lev väl och länge!

2 kommentarer:

Stefan sa...

allt är redan bra , det som inte redan är bra blir bara bättre , det som är bättre ger kärlek till var och en ,de underbara upplevelser vi har delar vi med alla andra , de inre budskapet vi alla bär förmedlar vi med trygghet till varandra , vi är alla ett och samma med allt och alla. vi är kärleken

PiLi sa...

Hej igen..
Du skriver så himla bra, så ingen kan missförstå dina budskap..Länge leve mänskligheten och må alla förstå att vi bara har denna planet till "låns" av allas våra efterkommande!!!
Kramar!