fredag 19 september 2008

Måsen

Ni na ni na ni nana. Här kommer ett livs..., jag menar boktips. Det här är en bok som funnits med mig sedan 1985. Måsen handlar om Jonathan Livingston Seagull. Jag har läst den för otaliga elevgrupper och lånat ut den till många som sökt högre syften i livet.

Boken börjar med att vi får följa Jonathan när han övar höghöjsflygning, störtdykning, rollar och glidflygning. Han älskar att flyga och försöker hela tiden bli bättre.

De andra i flocken betraktar honom med misstro. Vet han inte att en mås ska kretsa runt fiskebåtar på jakt efter fiskhuvuden och smulor? Det måste vara nåt fel på honom!

Jonathan bryr sig inte det minsta om flocken reaktion. Det leder så småningom till att han blir utesluten ur gruppen. Ingen vill väl ha med en som övar flygning att göra. Man ska hålla sig till det alla andra gör. Att avvika i synen på livet kostar.

Jonathan blir senare hämtad av en mästare på flygning. Han får tillgång till hemligheten med att komma dit man själv vill i livet. Chiang, som mästaren heter, säger bland annat att "För att kunna flyga lika snabbt som tanken och vart som helst, måste du börja i medvetenheten om att du redan är framme." Han säger också att det inte handlar om att tro. "Glöm bort tron! Du behöver inte tron för att flyga, du behöver förstå flygkonsten."

Hur tänker du när du vecklar ut ditt liv? Håller du dig till flocken och slåss om fiskrens eller övar du flygning?

Under senaste veckorna har jag slukat böcker om ledarskap och organisationsutveckling. Det är områden jag brinner för. I litteraturen har jag funnit att flera av världens största tänkare inom de områden jag nyss nämnde, har inspirerats och tagit lärdom av Måsen. För mig var detta en synkron och underbar insikt, och en bekräftelse på att mina idéer om tjänande, utvecklande ledarskap för framåt.

Nu ska jag fortsätta att öva! Idag står glidflygning på tur!!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill flyga!!!!! Jag kommer att fortsätta titta på lextionerna här.

Stefan sa...

Mås så gott.

Med kraft i slagen fylls din vinge
mot höjden sväva i ditt sinne
Sinne om en större visdom
som syns klar, ej i lönndom
I luftrum likt en mästare
du härskar o bemästrar de
Vindarna med många namn
du vilar tryggt i syrets famn
Den famn som är oss given
på mödosam gång på stigen
Mås så gott i alla tider
se ner på oss som bara strider
Kan du då giva oss förnuft
att inse att älska är så tufft
Men kärleken finns i allt o alla
det är till att ta tag i den och inte falla.
Jag skrev denna när jag insåg att allt jag behöver veta vet jag redan , jag behöver naturen för att få svaren igen.
love peace and etc.
ha en fantastisk lärorik dag.

livsstigen sa...

Tack för dessa fantastiska ord du underbara skåning!!