lördag 27 september 2008

Till Pontus


Idag fyller du 30 år! Jag kan knappt fatta det! Jag är så stolt över att vara din mamma. Du är självständig, modig, generös, kärleksfull och fantastiskt smart.


Du väljer dina egna vägar och det vill jag applådera. Du försöker inte kopiera våra liv och bli en yngre modell av oss. Istället fattar du dina egna beslut och väljer fritt dina inriktningar. Du går framåt och avgör, genom fasta beslut, vilken som är din livsväg. Jag vet att du klokt har tagit med dig det du tycker är intressant i våra sätt att leva, men förvandlat det till ditt eget.

Jag är glad över att ha fått bidra med olika delar i din utveckling. Det som kanske ger oss en speciell tankerelation är att vi har hittat samma livsåskådning. Vi har en gemensam bild av hur man bör leva för att kunna komma i samklang med världsalltet. Ju äldre du blir desto närmare en gemensam förståelse kommer vi. Jag vet att, du liksom jag, har en övertygelse om att det oftast finns en högre mening med det som sker. Att om man accepterar det, som vid första anblick, kan se ut som negativa händelser, och sedan med glädje och förväntan ser fram emot hur livet ska förändras, då kommer också så småningom resultatet. Det gäller bara att inse att det är svårt att se meningen när man står mitt i händelsen. Men i efterhand blir det tydligt. Jag vet att vi båda har denna förmåga att låta livet leda oss. Det ska vi fortsätta ta vara på och utveckla. Jag har en del spännande böcker till dig nu, som kan fortsätta öppna förmågan.


Jag vet också att vi har samma humor. Så många gånger som jag saknat dig när jag behövt skratta länge tillsammans med någon. Minns du den där gången när jag jobbade med en grupp från Samhall? På kvällen var du och snackade med dem. Exploderande av skratt berättade du sen att en man hade sagt att han kände en som skulle skjuta sig. Han satte pistolen i munnen och tryckte av. Men det som hände var att kulan ramlade ner i lungorna och han dog av blyförgiftning. Jag tror vi skrattade i två dagar. Förmodligen är det vår förmåga att skapa bilder av de situationer människor beskriver, som gör att det så lätt blir vansinnigt roligt.

Nu är du en vuxen man som jobbar i skogen, renoverar huset spelar gitarr och kör Harley. Och inte minst så har du nu fått en egen liten son. Ditt liv är harmonisk, okomplicerat men ända fullt av innehåll och spännande drömmar. Jag vet att du kan utveckla ditt liv och komma precis dit du önskar. Ditt lugn och din övertygelse om att livet är skönt och spännande leder framåt. Behåll och se dina drömmar och de kommer att uppenbara sig!

Idag firar du din födelsedag i lugn och ro med familjen. Det känns konstigt att vi inte kan träffas förrän nästa helg, men även där känner jag igen mig. Du tycker bara att det är trevligt att dra ut på positiva saker. Som vi brukar fira jul. Vi brukar sprida allt på flera omgångar för att kunna njuta längre.

Nu ska jag tända en rökelse och lyssna på Neil Young. Det får bilda bakgrund till min tillbakablick på på vårt gemensamma liv hittills. Jag älskar dig Pontus och jag kan inte tänka mig en son som skulle ge mer meningsfullhet tillbaka än vad du gör. Vi är mer mor och son än de flesta, fast vårt förhållande ligger på ett djupare, tankemässigt sammanlänkat plan.

Njut av din födelsedag och att du har så mycket spännande liv kvar!

3 kommentarer:

livsstigen sa...

Tyvärr visas datumet 27 september, trots att jag la in bloggen idag, den 28:e som är din födelsedag. Tydligen använder bloggen det datum som var när man började skriva.
Mamma!

Anonym sa...

Grattis Pontus, ha en bra födelsedag.

Anonym sa...

Hej Ann!
Vilken otroligt "vacker" son du har
och då menar jag att det syns både utanpå o innanför..:))
Han är dessutom otroligt lik en av mina bästa vänner genom livet..
Och han måste vara värd varenda ord du har skrivit till honom.. och dom berörde mig verkligen!
Ni kan båda vara stolta över att ha varandra!
Du ville ha min blogg.. Kan inte skriva i First-Class..vet inte vad som hänt.. Så jag får välan så en pling o tala om en...kanske..eller så får du vara nyfiken ett tag till..haha!
Kramar!