fredag 26 september 2008

Bankkrisen ger hopp!

Nu hör vi om den bankkris som drabbat USA. Många spekulerar också i hur hårt det här kan drabba Sverige.
Jag ser det som förebud om någonting nytt. De flesta med någorlunda sunt förnuft har väl ändå tyckt att det system som varit verkat underligt.
Företag värderas efter hur nära den väntade vinsten de kommer. Om de poneras ha en vinst på 300 miljarder och bara kommer upp i 200 miljarder, så rasar aktien! Det räknas som en förlust!?
Hur länge kan denna vansinnighet fortsätta?
Dessutom gör man sig idag de största förmögenheterna på att köpa och sälja papper, som ska föreställa pengar. Ekonomin trissas i nån sorts sofistikerad "leka affär" rörelse.

Vi andra, som arbetar (inte jag då just nu :)), ska köpa och slänga så mycket som möjligt för att hålla företagen igång. Om vi inte köper försvinner jobben lyder mantrat. Och detta sväljer de flesta med hull och hår. Sedan ligger man sömnlös över sin egen och barnens framtid.

Det verkar vara hur lätt om helst att bli rik om man ansluter sig till en oetisk "köp dig lycklig" filosofi. Ta exempelvis den nu 18-åriga bloggaren Blondinbella. Hennes budskap till andra unga, framför allt tjejer är, blek tänderna, solduscha, ansiktbehandla, träna allt som går, köp nya kläder och skor varje dag. Man undrar vad hon ska ta sig till när hon får de första rynkorna, eller andra förändringar som alla vuxna kommer till.
Hennes köp-dig-lycklig blogg värderas till 5 miljoner. Hon skriver själv att hon är glad att ha 200 000 läsare per vecka, "för jag gör ju opinion"! Men vad är det för opinion hon skapar?

En tjej jag kände när jag var i 20-års åldern hade ett riktigt bra utgångsläge. Hon var stenrik på ärvda pengar och hon gjorde vad hon ville. Hon reste runt hela världen, var på alla stora fester i olika världsdelar. Hon köpte allt hon ville ha och levde livet. Hon var snygg och eftertraktad av alla killar.

När hon fyllde 25 försökte hon ta sitt liv. När vi träffades en gång berättade hon att livet nu var helt meningslöst. Hon ville verkligen inte leva längre. Hon sa att "jag har byggt upp allt kring mitt utseende och min frihet. Nu känner jag att jag aldrig kommer att se ut som 20 år igen. Vad har jag då kvar? Jag har rest överallt och det lockar mig inte längre. Livet är inget roligt. Jag har inga mål, inget att försöka uppnå. Du ska veta att nu önskar jag att jag hade fått kämpa för att uppnå olika saker. Då hade jag kanske inte satsat så mycket på att bara vara snyggast. Och då kanske livslusten hade räckt hela livet."

Så jag vill nog säga att jag ser med spänning fram emot att de gamla systemen bryter ihop. Då kanske vi kan sätta livskvalitet i centrum och bygga vettiga, rättvisa, långsiktiga strukturer.

Och i väntan på det får vi väl ta oss samman och rädda Blondinbella och alla de offer hon "gör opinion" för.

Att tända några ljus, kolla på månen, äta nåt gott och ge varandra energi kostar inte mycket pengar!

2 kommentarer:

Stefan sa...

Jag håller med dig , att bubblor spricker vet ju alla men inte när . Tråkigt med alla dessa förståsigpåare som bara ser om sitt eget hus. vi är ju här på samma villkor , några har förträngt det ,andra kör till det brakar . Skönt att det äntligen slår tillbak även om detta också drabbar de det inte ska. Jag tror på det som är sant och det kan aldrig bli en lögn , kvittar hur många varv runt jorden lögnen snurrar.
Kram och god mysig helg
stefan

livsstigen sa...

Det är skönt att veta att överallt finns det en massa vettiga människor. Om vi bara bjuder till kan förändringar bli mycket positiva för vår och planetens framtid.

Trevlig helg till dig med!!