torsdag 11 september 2008

Några recept

Jag har valt att kalla bloggen "magiska köket" därför att jag tycker att det är just vid köksbordet många av de bästa samtalen sker. Nu är det också så att jag är väldigt intresserad av matlagning. Det är verkligen något magisk med att omvandla råvaror, i kemiska processer, till bröd, pajer och drycker. Någon gång ska jag forska på hur upptäckterna av förändring av råvaror genom jäsning, upphettning m.m. kan ha gjorts. Det finns säkert mängder med nya rön att göra.
Nåväl, idag blev det fullt ös i köket. Det började med att jag ville göra lite godis till Larsan. Det blev Snicker. Strax därefter kom svärmor och hälsade på. På vägen in upptäckte jag att några äpplen fallit ner. Snabbt in med dem, skalade och skar i bitar och la ´ner i en liten gryta tillsammans med socker. Efter ca 5 minuters kokning kunde jag mixa innehållet och hälla upp nykokt ekologisk äppelmos på burk.

Efter att häromdagen fått hem två fantastiska vitkålshuvuden, varav ett redan förbrukats, bestämde jag mig för ett franskt pajrecept som frestat mig länge.
Jag fyllde en gryta med bitar av vitkål, en halv rödlök samt en vitlök. Under tiden det stektes försiktig i smör blandade jag till en smet av 2 ägg, 1 paket finskuren bacon, 2,5 dl mjölk och 3 dl mjöl samt salt och svartpeppar.
In med en form med lite olja för värmning i ugnen. Därefter bredde jag ut hälften av smeten på botten av formen, hällde över vitkålen och täckte med resten av smeten. Resultatet blev en fantastisk paj som skulle kunna platsa på vilket kalas som helst.
Allt som allt tog detta kanske 2 timmar. Nu är köket städat igen och vi kan sätta oss ner och njuta av resultaten av min ansträngning.

Ikväll kommer pappa tillbaka. Han är nu på väg hem från jaktäventyret. Det ska bli trevligt att äta lite tillsammans och samtala.
Mat kan vara kärlek! Och jag älskar!!

Inga kommentarer: