onsdag 10 september 2008

Innanförskap

Nu har de kört igång partikelacceleratorn i Cern. Har du sett att yttre delen av apparaturen ser ut som porten i Stargate! Nu är vissa forskare rädda att återskapandet av Big Bang ska orsaka jordens undergång. Tänk om istället ett gäng utomjordingar kliver genom porten och ger oss ett nytt sätt att se på livet (lol)!

I nyheterna tar man också upp problemen med att Arktis smälter. Stora delar av de nu bebyggda områdena på jorden kommer att läggas under vatten om problemen fortsätter. I och med nersmältningen frigörs också bundna växthusgaser som ytterligare påskyndar nersmältningen.

Vi får också höra att den vanligaste dödsorsaken för svenskar mellan 15 - 45 år är självmord. På radio hör jag om unga människor med annorexi eller träningsberoende. En kille berättar att han förstod att något var fel när han gick in och la sig på skitiga toalettgolv för att göra 1000 sit-ups.
Jaha, och vad säger då politikerna?

Joo, moderaterna gör gällande att det allra viktigaste är jobben och plånboksfrågorna. Det ska vara lönsamt att vara miljövänlig. Med det menar man naturligtvis inte att vi ska sluta slita och slänga. Nää, vi ska absolut inte på något sätt ändra livsstil. Däremot ska vi köra miljövänligare bilar till jobbet!

Sossarna deklarerar (och här har de tagit polarna moderaternas vokabulär) att det allra största problemet är utanförskapet. Och då menar de naturligtvis att det är skadligt för människan att inte lönearbeta. Nu ska vi arbeta tre år längre, till 68 år (eller 70), för att rädda välfärden.
Är det så att man kört partikelacceleratorn redan för länge sedan och den ras som steg ut genom porten nu är politiker som ska se hur långt de kan få oss att acceptera dumheterna de producerar?

Vi ska alltså rädda välfärden genom att arbeta och konsumera mer. Att planeten sedan förstörs och att allt fler blir olyckliga kan tydligen inte hjälpas!
Nä, låt oss trycka tillbaka dårarna in i acceleratorn nu när den är igång! Skicka hem dem till den egna planeten!!

Jag vill istället öppna för en ny politik som sätter människans värdefulla liv i centrum. Skulle du bli olycklig i ditt "utanförskap" om du hade tid att krama dina barn på morgonen, istället för att stressa dem att klä på sig? Skulle du få självmordstankar om du oftare fick äta frukost tillsammans med dem du älskar, få tid att prata och skratta och planera dagen? Känns det som ett hot att känna efter hur maten smakar, hur hösten luktar och hur kärleken känns? Det som behövs för att komma dit är tillgång till mer tid av ditt liv!

Efter meditationen i morse körde jag en timmes gympapass på rumsgolvet. Därefter gick jag ut och tittade på världen en stund. Inspirerad av en inre glädje tog jag glatt itu med några projekt i huset. När jag någon timme senare hörde om fruktan för jordens undergång på radion tänkte jag på om detta skulle vara en bra dag att utplånas. Jag upplevde då ett inre lyft när jag insåg att jag mår så bra och känner mig så lycklig att det faktiskt skulle vara en bra dag för det. Hoppas du förstår vad jag menar. Hade det varit en dag på jobbet hade känslan snarare varit panik över att inte hunnit känna glädje och lycka. Jag inser nu att några få dagar med tid för att leva fritt, i takt med sig själv, faktiskt ger en helt ny känsla för meningen med livet.
Ingen ska få mig att tro att jag inte kan träffa intressanta människor och vara i stimulerande samtal bara för att jag inte jobbar. Inte är det på arbete de flesta av oss hittar livsglädjen. Sanningen är den att jag tror att de flesta arbetar för att ha råd att sedan leva. Om alternativ bjöds skulle nog många välja att leva stora delar av livet utan arbete. Utanförskapet är alltså till stora delar konstruerat för att hålla oss innanför ramarna.

Runt om i världen växer nu det kollektiva medvetandet om att växthuseffekt och annan miljöförstöring faktiskt kan leda till något positivt. Konsumtionssamhället kommer att krympa till förmån för levarsamhället. Jag är definitivt med på den resan. Jag behöver inte nya tv-apparater och mobiltelefoner varje år. Jag behöver få ha ett underbart liv! Sen får någon annan betala Maud Olofssons garderob, Mona Sahlins hårfärg och Fredrik Reinfelds kostymer.

Se på någon nära dig med kärlek!

Inga kommentarer: