fredag 5 september 2008

Sista dagen av det gamla livet

Idag gör jag min sista dag på det arbete som varit så viktig för mig under arton år. Det är svårt att veta hur man ska avsluta en sådan stor del av livet på ett bra sätt.
Här har jag haft möjligheten att föra en viktig bildningstradition vidare, och ta mången strid för densamma.
Naturligtvis har jag lärt mig enormt mycket här. Både kursdeltagare och kollegor har lagt bitar till puzzlet som är mitt liv. Jag har tidigare sagt till vänner här att vi inte borde ta varandra så för givet. Om man arbetar länge tillsammans, så ger man av det värdefulla livet, och åldras ihop. Bara den tanken är värd mer respekt än den får.

Nu ska vi naturligtvis inte glömma att jag också lärt en hel del om hur jag inte vill bli eller vara. För mig är det viktigt att arbetet med andra människor är förankrat i en uppriktighet som går långt över den egna karriären. Som på andra arbetsplatser finns det här de som skulle göra vad som helst för att vara chefen tillags bara för att själva få det bekvämt. Kanske är de egentligen klokare än vad jag är, men min arbetsmoral fungerar inte så. Har man som organisation ett samhällsuppdrag, och tanken är att man ska förädla skattepengar, då måste helheten och uppdraget vara viktigare än delen - jag själv.

Mitt arbete har under många år inneburit att jag arbetat med företag och organisationer runt om i samhället. Där har jag sett både föredömen inom och avarter av ledarskap. De kloka ledarna (som ofta blir framgångsrika) omger sig med kompetenta men ifrågasättande medarbetare, medan de sämre ledarna skaffar sig svaga ja-sägare för att dölja sin egen inkompetens.
Duktiga, respekterade ledare besitter ofta en bra självkänsla och en faktisk kompetens. Tack vare detta törs de koppla till sig de bästa, men ofta mest ifrågasättande, medarbetarna.

Jag kommer som sagt att ta med mig många lärdomar härifrån. Jag utgår från att de som jag nu lämnar vet vad de bidragit till.

Men, nu är ju inte det här slutet på något, utan snarare en plattform att ta sig vidare ifrån. Den starkaste känslan idag är nog inte att jag lämnar något, utan istället att jag är på väg mot något nytt. Det ska bli spännande att se vad som ska hända!
Harmoniska hälsningar!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ann!
Vill önska dig stort lycka till på färden vidare ut i världen!
För mig representerar det du gör mod!
Mod att gå vidare i livet, att hoppa utan fallskärm och hoppas på att "reserven" löser ut sig!
Bra jobbat och som sagt, Lycka till! Hälsningar Susanne J

livsstigen sa...

Tack kära vän! Jag har haft turen att träffa några riktiga livskamrater på mitt arbete. Jag vet att vi kommer att fortsätta utveckla varandra.
Sussie, fortsätt det goda arbetet. Du vet att det du gör är viktigt. Och...låt dom inte sätta sig på dig.
Kramar Ann

Anonym sa...

Halloj där Ann, trevlig blogg du fixat.
Jag vill oxå önska stor lycka och mycket kärlek:)
Jo, nu har veckorevyn kommit ut med mitt repotage om du är intresserad. fast det är en special tidning, så du behöver inte försöka kika iden där inplastade, eller om du tänkt köpa den så slipper du att få läppglns på köpet;)
Den handlar om kropp och är nr 4.
Annars funkar det bara bra för mig än så länge. Sociologin innehåller verkligen allt jag e intresserad av lyssna på detta:
sociologer kan arbeta med:
undersökn, utredning, utvärdering, opionsundersökning, marknadsföring,jämnställdhet,arbetsmiljö,konflikt, hälsofrågor, coaching-liknandeuppgitft, arbetsledare och mycket mer.
Inte dumt va:)
Lång kommentar detta blev...
Kramar på dig

livsstigen sa...

Tjena virris!
Jag blir så stolt när du berättar vad du gör. Tänk att jag fått vara med och bidra till din utveckling. Det finns inga gränser för vad du kan klara av!
Jag ska givetvis köpa tidningen där du är med.
Och förresten..din blogg är toppen! Vilken superinjektion av positiva feeds till andra som inte förstått att en kroppslig förändring kan ge mervärde i livet. Jag ska länka till den sen.
Kram och kärlek!!

Anonym sa...

Hej hopp i lingonskogen!
STORT GRATTIS till modet att ta just ditt Hopp i Livet! Är stolt över att ha fått dela detta med dig och att du för mig är en mkt god förebild (utan helgongloria.. *L*) Ser fram emot att få följa din blogg och hoppas vi ses innan jul! Åh, vad jag längtar uppåt just nu, denna vackra tid på året.
Kramar av kärlek, Lisen!

livsstigen sa...

Lisen!
Jag har inte sett ditt inlägg förrän nu. Jag är inte så bra på det här med bloggande än, men det kommer ;)
Jag vet att du är en riktig förespråkare av naturen, livet och kärleken. Välkommen att vara med här!
Tänker ofta på dig!