onsdag 3 september 2008

Underbart regn

Imorse gick min man och jag som vanligt en tidig promenad med våra hundar. Regnet hängde tungt över bergen, men det höll uppe under vår 40 minuter långa livgivande promenad. Där vi vandrar har vi sjön bredvid oss stor del av vägen. Där ser vi sjöfåglarna komma på våren, häcka och få ungar och nu på hösten samlas för att lämna oss.
Bävern dyker ofta ner i vattnet med ett kraftfullt plask med svansen när vi passerar. Om man bara kan njuta av det som finns runtom kan man bli lycklig redan tidigt på morgonen.

När vi kom hem satte vi oss på bron med en kopp kaffe. Precis då öppnade sig himlen och regnet förlöstes. Jag fick känslan av att det här kommer att bli en bra dag. Som om naturen kommer att vara på min sida.

Ofta klagar vi på dåligt väder, men glömmer att vi kan ställa in oss på hur vi vill uppleva olika ting. Om jag retar upp mig och klagar förstör jag mina harmoniska känslor och upplevelser. Det är faktiskt lättare än man tror att ändra sitt känsloläge. Tänk dig hur olika man kan handskas med ett förhållande. Om jag ständigt letar fel hos min partner (och vice versa) så kommer vi hitta tonvis med sådana. Men, om vi istället letar förtjänster och rätt hos varandra, så är det vad som kommer att bli synligt.
Vad ger ett bättre liv tror du?

Jag har läst i ett antal böcker om hur man kan bedöma sina beslut efter känslorna. Om det du tänker på (arbetet, åka någonstans, bjuda hem någon etc.) ger känslor av glädje och kärlek är det rätt. Om du däremot känner irritation och kanske hat så är beslutet fel.
Kanske kan detta tyckas väl förenklat, men det ligger något i det. Kanske är det så att en del av stressen hos människor beror på att de fattar beslut utan att känna efter hur det känns och vad de vill.
Ha en kärleksfull dag!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det här verkar ju bli intressant...kram kram