lördag 6 september 2008

Äppelträdet

Just nu mognar skörden i våra, fortfarande ganska unga, äppelträd. Dofterna är ljuvliga. Jag älskar verkligen att kunna gå ut i trädgården och hämta in frukt och grönsaker. Få andra saker ger sån känsla av rikedom. Att sedan veta vad allt innehåller, och att man slipper onödiga tillsatser gör att kroppen glädjs.

Kanske kan det kännas svårt att göra förändringar som att börja odla sin trädgård, flytta dit man vill bo, byta jobb, ta lån för studier eller börja träna. Kom då ihåg följande historia som jag hörde på ett trädgårdsprogram i radion för många år sedan.

En kvinna berättade att hon inte köpt ett äppelträd för tio år sedan, eftersom det skulle dröja alldeles för länge innan det blev stort och bar frukt.
Men, sa kvinnan, idag bär det trädet frukt i någon annans trädgård.

När jag berättade detta för en kursdeltagare, en ganska omfångsrik kvinna, fick hon en riktig aha-upplevelse. För tio är sedan, började hon, åkte jag till ett gym och talade med en tränare. Jag frågade hur länge det skulle dröja innan jag såg resultat av min träning. Tränaren sa då att små förändringar märks nästan omgående. Efter ett år ser du stor skillnad, och om tio år kommer du att vara fullkomligt förändrad. Herregud, fortsatte hon, så här är nog mitt liv. Jag skjuter allt framåt för att jag tror att resultater är för långt borta. Det innebär att jag hela tiden fortsätter att få samma som jag har just nu.

Nu hör jag att tvättmaskinen gjort sitt jobb. Nu går jag och hänger ut kläderna på sträcket under de stora björkarna. Där får de torka i vinden och solskenet. Som sagt...mycket av det bästa är gratis.
Lyckliga lördagshälsningar!

Inga kommentarer: