lördag 20 september 2008

Ordentlig träning!

Det är verkligen lätt att förstå att så många av farfars generation var starka och smidiga. De arbetade hela tiden med kroppen.
Idag har jag haft en sån dag. Det började med att dimman hade svept in huset i ett magiskt ljus när jag vaknade. Snabbt på med kläderna för att promenera i det underbara.

När jag kom hem var det 20 grader varmt ute! Efter frukost gick jag loss på komposten. Öste upp härlig svart mull som för några månader sedan var matrester. Detta återfördes till landet där nu morötter och rödbetor vuxit. Nästa år kommer nya grödor att kalasa där.

Rabatter och odlingslådor tömdes snabbt på sina vissnade minnen. Frön samlades in. Där bevaras verkligen växtens minne till nästa sommar. Då återupprepar den sig själv lika vacker som alltid.

Larsan röjde bort granar som tagit sig för stora friheter. Ljuset släpptes in. Jag drog ris till en ordentlig brasa.

Så fortsatte det hela dagen. Det är verkligen läkande att arbeta med jorden. Vet du att många naturfolk begraver sjuka i små jordkistor för att de ska läka. De får krypa in i kistan genom en liten lucka, vilken också används för att skicka in mat och vatten. Därinne kan man sedan tillbringa veckor, eller månader, beroende på hur allvarlig "skadan" är.

Nu känner jag i alla fall att alla mina muskler fått arbeta ordentligt och varenda sena sträckts ut. Lungorna har fått frisk luft och huden solljus. Det är väl inte helt otroligt att detta skulle vara bättre än att stå på ett löpband eller träna i ett gym.

Nu har vi precis tagit en dusch och käkat hemgjorda älgburgare. Jag känner mig nöjd, glad och harmonisk. Jag skulle inte bli förvånad om min sömn kommer att vara perfekt inatt.
Mat och kärlek!

Inga kommentarer: