söndag 7 september 2008

Nya livsstigar

På söndagar brukar jag laga mat och baka bröd. Det är en perfekt dag att förse resten av veckan med bra hemlagade godsaker.
Vi har förutom elspis också en vedspis i köket. När man, så här på hösten, börjar elda i den, känns det extra bra att göra storkok. Att fylla hällen med kittlar av doftande soppor och grytor, saft och sylt, ger en känsla av att ta vara på möjligheterna. Att sedan se att jag har hela, färdiga menyer att välja av, utan att ha använt någon el, är alltid lika skönt.

Ofta inspireras jag att laga mat som har anknytning till den litteratur jag just då läser. Carlos Castaneda och hans mexicanska omgivning leder mig till chili med bönor och majsbröd. Indiska författare lockar ofta till soppor och grönsakswok. Ja, du förstår. Det är faktiskt riktigt häftigt att äta den mat som serveras, den ofta fiktive, personen i boken. Jag tycker att det ger en genomgripande dimension åt läsandet.

Det jag egentligen skulle komma till vara att söndagar brukar vara matdagar eftersom jag ju jobbat heltid. Jag har alltid tyckt att det varit viktigt att äta bra mat även om (eller kanske särskilt då) man är trött och slut. Jag vet att många lever på halvfabrikat stora delar av vecka. Det har aldrig varit ett alternativ för mig. Om man tänker på att vi äter ca 5 fulla järnvägsvagnar mat under en livstid, så kan man lätt förstå att det är viktigt vad som finns i dem.
Kroppen förnyas hela tiden. Atomerna i kroppen byts ut helt och hållet inom ett par år. Deepak Chopra pekar på studier som visar att atomerna i magsäcker och likaså de i levern byts ut på fem veckor. Skelettet är utbytt på tre månader o.s.v.
Då måste det förmodligen vara av stor vikt vad vi tillför för byggmaterial. Mycket talar för att många skulle vara friskare, piggare och mer aktiva i sitt eget liv, om de åt bra mat.
Dessutom är det ju en ganska enkel förändring, som också kan hjälpa upp den egna ekonomin.

Ja, det där blev en utvikning. Nu ska jag i alla fall komma dit jag ville. På måndag morgnar brukar allt vara förberett för en arbetsvecka. Nu behöver jag inte tänka så på ett tag. Att vara arbetslös är inte riktigt samma sak som att ha semester tror jag. Det är nåt annat som jag aldrig prövat på. Idag har jag därför städat huset och förberett för att ta emot morgondagen.
I morgon ska jag stiga upp och känna efter vad jag vill göra! Därefter ska jag göra just det!
Nog kan jag förstå att du tycker att jag har en lyxsituation, men det blir nog inte så länge. Snart är jag nog inne i arbetssvängen igen. Men då ska jag kunna vara nöjd över att jag tog tillvara de lediga dagarna som de kom.
Måste väl också påpeka att vi under min ledighet kommer att leva på min mans landstingslön. Så vi kommer inte att bada i pengar. Men förhoppningsvis i kärlek och glädje (och kanske i sjön om det blir en varm höst).

Vill gärna avsluta med ett citat. Min 78-åriga pappa mellanlandade här i fredags. Han var på väg till en av sina jaktturer. Bakåtlutad i soffan, med en liten whisky i handen lät han meddela att "storhetstiden är inte förbi. Den har inte börjat än."
Jag älskar dig pappa!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blir glad av att läsa din blogg.

Anonym sa...

Och jag blir både glad och rörd...

Anonym sa...

Nu har jag hittat hit! Vilken härlig pappa du har :-)

Mina plommons sprickor har hejdat sig upptäckte jag till min stora förtjusning idag!!

livsstigen sa...

Lillemor!
Kul att du hittade mig! Skönt att dina plommon klarar sig. Du har ju en härlig skörd.
Jag tänker på dig och hoppas att du ska arbeta intensivt med din bok. Det ska bli spännande att titta på utkasten!
Kramar!!