måndag 1 september 2008

Om livet, hälsan och friheten

Efter mycket funderande har jag nu bestämt mig för att dela med mig av mina erfarenheter genom att blogga.
Kanske är du i en situation då du längtar efter att ta tag i ditt liv, men känner dig osäker på om du törs bryta det gamla. Då ska du fortsätta läsa här.
Om precis en vecka kommer jag att för första gången i mitt liv att vara arbetslös. Jag har sagt upp mig från jobbet, då jag känner att det suger all min energi. Under 18 år har jag jobbat på samma ställe, men nu får det räcka. Jag har t.o.m. begärt förkortad uppsägningstid.
Naturligtvis kommer jag inte att få någon a-kassa på ett bra tag då jag valt att sluta på egen begäran.
Fram till förra året har jag älskat mitt jobb. En ny chef innebar dock att allt förändrades. Jag ska berätta mer om detta längre fram.

Den allra viktigaste poängen jag vill förmedla till dig idag är att livet är för värdefullt för att slösas bort på att må dåligt. Varje dag är ju faktiskt en gåva. Viktigare än något annat är att ta vara på sitt liv och de man älskar.
Vi matas hela tiden med att vi måste arbeta mera. Trots att du kanske bara skulle behöva jobba hälften så mycket som du gör idag för att klara dig, så dras du in i en rundgång kring pengar och prylar.

Har du tänkt på hur oerhört ytligt samhället är. Du ska tjäna massor med pengar för att kunna köpa nya prylar hela tiden. För att känna dig rätt måste du alltid ha det senaste. Samtidigt vet vi att planeten jorden förstörs av det sättet att tänka.
Trots att prylsamhället försöker marknadsföra att lycka får du genom att äga de snyggaste, modernaste sakerna, så mår allt fler dåligt!
Skulle det eventuellt kunna bero på att ett liv som bara består av konsumtion är fullständigt meningslöst.

Men om man nu säger att det finns superfina, knappt använda prylar på second hand. Om man berättar att det inte är nödvändigt att skuldsätta sig för att ha de snyggaste prylarna. Om man visar att det är underbart att leva enkelt men i kärlek, hur ska då kapitalet och politiken kontrollera oss?
Ett samhälle med lyckliga människor som arbetar mindre och älskar mer är väl ett hot mot dagens ytlighet.

Allt fler blir liksom jag mer intresserade av ett djupare, andligare perspektiv på tillvaron. Om det vill jag dela med mig i min blogg.

Inga kommentarer: