måndag 8 september 2008

Att välja känsloläge

Jag brukar ofta säga att det är inte hur man har det, utan hur man tar det som avgör hur man mår. Jag har träffat så många friska, unga människor som bara klagat på allt. Men också svårt sjuka eller funktionshindade som njutit av och varit mycket glada över sitt liv.

Just nu kan jag inte låta bli att tänka på alla arbetslösa som mår fruktansvärt dåligt över sin situation. Om man varit utanför arbetsmarknaden länge så är det givetvis förståeligt. Men samhället lägger också gärna ut attityden att arbete är det enda som gäller. Visst är det viktigt att vi alla arbetar, men nog är det tveksamt om det mesta av livet ska gå åt till lönearbete. De flesta av oss kan nog finna intressant och meningsfull tillvaro utanför arbetets staket.
Jag har aldrig riktigt förstått de som hävdar att hela människans identitet är förknippad med jobbet. Som en gigantisk suggession, med Luther som härförare, har vi svalt myten om att livet är till för att vara instängd på arbetsplatser. För bra många år sedan argumenterade jag för medborgarlön. Mina argument bestod bl.a. av att vi bör ha en viss livsarbetstid alla måste göra. Därefter kan vi fördela både rikedomar och arbetsbördor mer jämlikt.

Idag har vi ett samhälle som alltmer automatiseras, med robotar och datorer. Trots det är det i stort lönearbetarens arvoden som ska utgöra det stora skatteunderlaget som ska betala välfärden. När ska politikerna börja tala om ett skatteuttag som ligger mer i linje med den nya produktionstekniken?

Om du är i samma situation som jag är idag, nämligen arbetslös, så vill jag uppmana dig att med stolt hållning njuta av varje minut! Gör roliga saker, läs spännande böcker, njut av friheten.

Imorse började jag med att meditera 40 minuter. Därefter tog jag en 9 kilometers promenad runt sjön där jag bor. Morgondimman hade lyfts till ett tak där solen lekfullt sipprade igenom. Väl hemkommen åt jag frukost innan lingonplockning. Med de röda bären i en bunke på bron gick jag för att rensa undan lite gammalt skräp i ett av växthusen. Då hade temperaturen stigit till 20 grader i skuggan. En timme i solstolen vallade mig mellan svalornas flyguppvisning och lätt sömn.

Till middag blev det raggmunkar, en anpassning till den nyss kokta lingonsylten. Jag hann också göra en enklare sockerkaka som omvandlades till myrstackar.

Efter maten läste jag i dryga timman och nu sitter jag här. En ganska underbar och meningsfull dag om jag får säga det själv.
Så än en gång, det är inte hur man har det......

Så skulle jag vilja avsluta med en liten historia på samma tema.
En gammal indianhövding satt och pratade med sin sonson. Han sörjde djupt en tragedi som inträffat i familjen.
"Jag känner att jag har två vargar som kämpar mot varandra i mitt hjärta. En av dem är hatisk, våldsam och hämndlysten. Den andre är kärleksfull, medkännande och förlåtande."
Sonsonen frågade: "Vilken varg kommer att vinna farfar?"
"Den jag matar."

Ljus och lycka!

Inga kommentarer: