måndag 15 september 2008

Naturkraft

Jag förstår att människor i alla tider använt naturen som inspiration och helare. Även de enklaste möten med den renande, kravlösa urkraften skapar harmoniska svängningar i människans kropp och själ.


Alla naturfolk har heliga, magiska platser. Så också jag.
Under morgonens meditation kände jag hur just den här platsens betydelse gjorde sig gällande. Här sitter jag i mitt rum, mitt mellan berget, sjön och vattenfallet. Här har ett litet hus uppförts en gång i tiden. Förmodligen av någon som såg och kände platsens skönhet och magi.

Här finns träden som själva valt att kliva in just i denna trädgård. De tallar, granar och björkar som funnits här hundratals år betraktande generationer av människors strävan och njutning.

Här häckar svalorna innan de återvänder till Afrika. Ekorren älskar vårt fågelhus på vintern. Där finns lättillgänglig föda. Alldeles inpå knuten vandrar älgar, råddjur, rävar och en och annan björn.

I sjön brukar jag ha bävern som simsällskap. Ibland nafsar de små fiskarna i mina tår.

Om fler människor kunde känna det underbara med att leva i det naturliga, så skulle mycken rädsla bytas mot kärlek.


Vårt hus fylls nu av aromen från svampen som hänger på tork vid vedspisen. Alldeles snart ska jag gå ut i trädgården och arbeta en stund. Ett meningsfullt kroppsarbete i den friska luften.
Livskvaliten finns nära!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej min kära Ann.B va kul att hitta dig här. Det ska bli kul att följa med dig och din blogg. Saknar dig kram från Ann.S

Anonym sa...

Nu har jag äntligen hittat hit till din blogg! Så fint du skriver!!! Jag kommer att besöka den flitigt! :)
Låter som att du njuter av livet just nu! Fortsätt med det! Kramar i massor!

Anonym sa...

Hej Ann! Ja visst är det fint med livskvalité men ack så svårt att kombinera den med lönearbete. Om man inte behövde dessa pengar så skulle man kunna njuta fullt ut. Hoppas det löser sig för dig i framtiden, jag kommer att följa ditt bloggande då och då.
Väldigt tyst på skolan nu för tiden ska du veta, ingen som gör sin röst hörd (kanske ingen som vågar?)

livsstigen sa...

Hej älskade vänner!
Kul att vi får fortsätta träffas här Ann! Lycka till med din personliga utveckling!! Jag vet ju vad du klarat hittills.

Snygga syster!
Nog är livet underbart för oss båda.Fortsätt ge din glädje och ditt underbara leende!

Hans!
Jag vet att ni har det fantastiskt på er gård. Jag önskar er framgång så ni kan leva i frihet.
Om jag hittar krukar vid regnbågens slut, så lovar jag att dela med mig!