måndag 22 september 2008

Mannen som fiskade

Sommaren har återvänt för en sista dans. Det känns behövligt och vänligt. Idag har jag, trots det vackra ute, tillbringat många timmar vid datorn. Min hemsida håller på att ta form. Det är inte helt enkelt att förstå hur man ska göra när allt är nytt. Men desto roligare att i hjärnan göra nya kopplingar.
Hjärnforskning visar att nya tankar utökar hjärnans kapacitet. Kanske kommer jag att kunna tänka många nya tankar efter alla förändringar som nu sker i mitt liv.

Jag måste erkänna att bloggandet inte är fullt lika inspirerande nu när tangentbordet redan är så uppvärmt efter dagens slit. Men så kom jag på en historia som en arbetskamrat berättade för mig.

Det kom en turist till en liten fiskehamn. Ute i en liten båt ser hon en man som sitter tillbakalutad och håller i ett metspö. Hon börjar samtala med mannen och får veta att han har fiske som yrke.
"Är fisket dåligt nu då?" frågar hon. "Nej, tvärtom", svarar mannen. "Imorse fick jag en riktigt bra fångst". "Fisken går till nu, så det är en mycket bra tid att fiska".
Kvinnan blir lite förundrad och frågar; "men om fisket är bra, varför passar du inte på att fiska mer då? Du kunde ju fiska dubbla skift varje dag, och så småningom har du fått ihop en rejäl vinst!"
Mannen möter hennes blick och undrar försynt, "och vad skulle jag göra sen då?"
Kvinnan kommer på sig med att svara, "ja sen kunde du ju ta det lugnt och meta lite för avkopplingens och nöjets skull."
"Men det är ju det jag gör nu", svarar mannen.

Ska vi samla prylar, eller känslor?

Inga kommentarer: